Jdi na obsah Jdi na menu
 


ČSR po 1945

Po skončení 2. světové války a po svém návratu z Velké Británie byl Bohumír Fiřt-Fürst zařazen v rámci poválečného uspořádání čs. letectva k  Letecké dopravní skupině, umístěné na letiště Praha-Ruzyně, která byla k  1.4.1946 přejmenována na Letecký dopravní pluk a v průběhu června/července 1946 přemístěna na letiště Praha-Kbely.
Během svého působení u této jednotky vystřídal Bohumír Fiřt-Fürst celou řadu letounů, které měl LDS/LDP ve stavu. Jednalo se především o spojovací a kurýrní letadla britského či amerického původu, zakoupená pro nově budované čs. vojenské dopravní letectvo z válečných přebytků západních spojenců. Z mnohými z těchto letadel Bohumír Fiřt-Fürst létal již během svého působení v RAF. Dále pak o kořistní letouny německého původu, které zůstaly na letištích v Protektorátu na konci 2. světové války.
Zde je přehled nejzajímavějších z těchto letounů, se kterými Bohumír Fiřt-Fürst u LDS/LDP létal.


K-70 (Messerschmitt Bf-108 B2 Taifun)

k-70-bf108-taifun.jpg
Kořistní německý letoun. Tyto letouny byly používány po celou válku k výcviku stíhacích pilotů, spojovacím účelům nebo jako osobní letouny štábních důstojníků. Byl zalétán v roce 1934 a ve své době zaujal především svojí moderní celokovovou konstrukcí a zatahovacím podvozkem. Některé koncepční prvky Bf-108 Taifun byly použity při konstrukci známé německé stíhačky Messerschmitt Bf-109. Po skončení 2. světové války u nás zůstalo několik letuschopných exemplářů Bf-108, z nichž 3 byly posléze zařazeny do stavu LDP pod typovým označením nejprve D-10, následně K-70. Stroj s trupovým označením D-55 se stal oblíbeným služebním letounem tehdejšího velitele čs. letectva div.gen. Aloise Vicherka.
Let Bohumíra Fiřta-Fürsta s tímto letounem (trupové označení D-54) je doložen např. dne 10.1.1948.

Technický popis:
jednomotorový samonosný dolnoplošník, osádka pilot + 3 cestující, kostra křídel, pevných  ocasních ploch i trupu celokovová, krytá duralem,  kostra pohyblivých ocasních ploch kovová, krytá plátnem, řadový invertní motor, dvoulistá dřevěná vrtule, hlavní podvozkové nohy zatahovací, záďové kolo pevné.

Technické údaje:

Rozpětí 10,62 m
Délka 8,29 m
Prázdná hmotnost 1348 kg
Motor invertní 8 válec Argus As 10C, 177 kW (240 k)
Maximální rychlost 303 km/h
Dolet 950 km
Dostup 5000 m


NK-4 (Waco CG-4A Hadrian)

waco-nk-4.jpg

Naprostá rarita mezi letouny Bohumíra Fiřta-Fürsta! S ohledem na úspěšné nasazení nákladních výsadkových kluzáků během 2. světové války bylo rozhodnuto o vytvoření kluzákové letky i v poválečné čs. armádě. V letech 1947-1948 tak bylo do ČSR dodáno z přebytků americké armády celkem 5 ks nákladních kluzáků Waco CG-4A Hadrian, které dostaly typové označení NK-4.  Kluzáky  byly dodány v rozebraném stavu a po jejich sestavení a revizi se uskutečnily na letišti v Letňanech jejich letové zkoušky.
6.8.1948 v 15.30 hod. tak došlo k prvnímu doložitelnému zkušebnímu vzletu NK-4 v délce trvání 40 min. za vlečným letounem D-47 Dakota, přičemž kluzák NK-4 byl pilotován právě Bohumírem Fiřtem-Fürstem. 

Technický popis:
bezmotorový vzpěrový hornoplošník, osádka 2 piloti + 13 výsadkářů, popř. odpovídající náklad, kostra křídel a  pevných  ocasních ploch dřevěná, potažená částečně překližkou a jako celek plátnem,   kostra pohyblivých ocasních ploch krytá plátnem, trup svařený z ocelových trubek potažený plátnem, odklopná příď, podvozková lyže a pomocná kolečka, po startu odpojitelná.

Technické údaje:

Rozpětí 25,50 m
Délka 14,73 m
Prázdná hmotnost 1680 kg
Motor 0
Maximální rychlost 240 km/h
Dolet -
Dostup -


K-71 (Percival P.28 Proctor Mk.I)


proctor.jpg

S tímto typem cvičného, kurýrního a spojovacího letounu létal Bohumír Fiřt-Fürst často již ve Velké Británii.  U LDP létal po 2. světové válce stroj pod čs. typovým označením K-71 a se sériovým číslem RAF P6240. Jednalo se o osobní stroj bývalého vojenského a leteckého atašé ve Velké Británii plk. gšt. Josefa Kally. Po jeho náhlém úmrtí v listopadu 1948 byl tento letoun s trupovým označením D-41 používán k přepravě vyšších důstojníků čs. letectva. Často byl při těchto příležitostech pilotován Bohumírem Fiřtem-Fürstem, doloženy jsou např. tyto lety:
23.10.1948 - s gen. J. Hanušem a mjr. let. F.M. Doležalem na trase Praha-Kbely - Vajnory - Poprad, návrat dne 24.10.1948.
24.11.1948 - s gen. V. Stanovským okruhy nad letištěm Praha-Kbely
25.11.1948 - s gen. J. Hanušem a mjr. let. F.M. Doležalem na trase Praha-Kbely - Prostějov II, návrat tentýž den.
14.12.1948 - s mjr. let. F.M. Doležalem na trase Praha-Kbely - Milovice.

Technický popis:
jednomotorový, 3-4 místný dolnoplošník celodřevěné konstrukce, řadový motor, dvoulistá vrtule, pevný kapotovaný podvozek

Technické údaje:

Rozpětí 12,04 m
Délka 8,59 m
Prázdná hmotnost 1075 kg
Motor řadový 6 válec de Havilland Gipsy Queen,
150-160 kW (200-210 k)
Maximální rychlost 257 km/h
Dolet 1260 km
Dostup 4260 m
Výzbroj 0