Jdi na obsah Jdi na menu
 


Francie

Morane-Saulnier MS.230

morane-saulnier-ms-230.jpg

S tímto typem letounu létal Bohumír Fürst-Fiřt během svého působení ve funkci učitele létání ve výcvikovém středisku čs. stíhacích pilotů ve francouzském Chartres v období od prosince 1939 do května 1940. Jednalo se o francouzský cvičný hornoplošník, který byl určen k základnímu i pokračovacímu výcviku. Dále byl používán též jako kurýrní, dělostřelecký pozorovací a vzhledem ke své obratnosti i jako akrobatický letoun. Letoun poprvé vzlétl v roce 1929 a na svoji dobu měl poměrně pokrokovou konstrukci, neboť převážná většina cvičných letounů byla tehdy koncipována jako dvouplošníky. Celkem bylo vyrobeno přes 1000 ks těchto oblíbených letounů, které kromě Francie sloužily po řadu let i v jiných zemích. V Československu létaly po roce 1945 tři Morany MS.230, které se na naše území dostaly během 2. světové války jako německé kořistní letouny.

Technický popis:
dvoumístný jednomotorový hornoplošník, kostra z kovových trubek,  potah tvořený plátnem, v přední části duralem, hvězdicový vzduchem chlazený motor, pevný podvozek

Technické údaje:

Rozpětí 10,7 m
Délka 6,7 m
Prázdná hmotnost 829 kg
Motor hvězdicový 9 válec Salmson 9AB, 169 kW (230 k)
Maximální rychlost 260 km/h
Dolet 580 km
Dostup 5000 m
Výzbroj 0

 

 

 

 

 





Romano R.82


Romano R.82







Další typ cvičného letounu, se kterým létal Bohumír Fürst-Fiřt během svého působení ve funkci učitele létání ve výcvikovém středisku čs. pilotů ve Chartres. Letoun byl vyvinut francouzským konstruktérem Étiennem Romanem v roce 1935 a jeho první let se uskutečnil v roce 1936. Letoun byl určen pro pokračovací a akrobatický pilotní výcvik. Francouzské letectvo si jej objednalo v počtu 147 ks, pro námořnictvo bylo určeno dalších 30 ks a 2 ks byly prostřednictvím civilních odběratelů dodány v roce 1938 do Španělska, kde sloužily během občanské války republikánské vládě. Jeho výroba byla ukončena v roce 1940.  Lety Bohumíra Fürsta-Fiřta s tímto typem letounu s výrobními čísly 161 a 174 jsou doloženy v březnu 1940, kdy na nich  školil především pozdější známé piloty 311. čs. bombardovací perutě RAF, např. Jindřicha Breitcetla, Antonína Kubizňáka, Josefa Ocelku či Josefa Šnajdra.

Technický popis:
dvoumístný jednomotorový dvouplošník, hvězdicový vzduchem chlazený motor, pevný podvozek

Technické údaje:

Rozpětí 9,88 m
Délka 7,82 m
Prázdná hmotnost 918 kg
Motor hvězdicový 9 válec Salmson 9ABa, 209 kW (280 k)
Maximální rychlost 240 km/h
Dolet 660 km
Dostup 6500 m
Výzbroj 0







 

 

 


Morane Saulnier MS-406

morane-saulnier-406-2.jpg


První letoun, se kterým získal Bohumír Fürst-Fiřt své praktické bojové zkušenosti a současně na tomto typu letounu dosáhl svého prvního sestřelu ve 2. světové válce. Bohumír Fürst-Fiřt létal s tímto letounem ve výcvikovém středisku čs. pilotů v Charters a dále pak  jako příslušník francouzské stíhací letky II./2 po napadení Francie v květnu a červnu 1940. Jednalo se o obratnou a výborně ovladatelnou stíhačku moderní konstrukce, která však v některých parametrech již zaostávala za německými Messerschmitty Bf-109, především ve výkonu motoru a rychlosti. Další podstatnou slabinou byly nedostatečná zásoba střeliva a poddimenzované chlazení motoru při bojovém zatížení.  Bohumír Fürst-Fiřt létal na typu C1, který měla francouzská armáda v červnu 1940  k dispozici v počtu cca 1080 ks. Celkem létalo s tímto letounem během francouzské kampaně 56 Čechoslováků, kteří dosáhli 35 jistých a 7 pravděpodobných vítězství nad německými letadly. Podrobné informace o vítězstvích dosažených Bohumírem Fürstem-Fiřtem na tomto typu letounu jsou uvedené v sekci Sestřely.

Technický popis:
jednomístný jednomotorový dolnoplošník, kovová kostra, křídla potažena plymaxem (hliníkový plech nalepený na překližce), trup potažen plymaxem, duralem a plátnem, ocasní plochy duralem, řadový motor, kovová třílistá vrtule, zatahovací hlavní podvozek, pevná ostruha.

Technické údaje:

Rozpětí 10,64 m
Délka 8,15 m
Prázdná hmotnost 1900 kg
Motor řadový 12 válec Hispano-Suiza 12Y-31 633 kW (860 k)
Maximální rychlost 485 km/h
Dolet 795 km
Dostup 9400 - 9500 m
Stoupavost 18 m/s
Výzbroj 1x kanon 20 mm, 2x kulomet 7,5 mm