Jdi na obsah Jdi na menu
 


1909-1939

Bohumír Fürst se narodil 1.10.1909 v obci Opatovice, nacházející se ca 5 km severozápadně od Vyškova a prožil zde celé své dětství. Tehdy v obci žilo přes 600 obyvatel. Dnes jsou Opatovice místní částí Vyškova a žije zde přibližně 300 obyvatel. V blízkosti obce se nacházely dva kamenolomy, ve kterých nacházela skrovnou obživu většina místních obyvatel. Pracoval zde i otec Bohumíra Fürsta a vzhledem k početné rodině čítající celkem 6 dětí chodila do lomu vypomáhat i matka. Ve škole se Bohumír učil dobře a toužil se stát učitelem. To mu však nebylo souzeno, protože po absolvování měšťanky musel také nastoupit do práce do lomu, aby tak přispěl na živobytí rodině.

Tato práce ho však neuspokojovala, a proto se rozhodl na základě inzerátu v novinách přihlásit do učení v koloniálním obchodě v Tršticích. Práce zde byla také namáhavá a časově náročná, převážnou většinu času strávil s koňským povozem rozvážením zboží po okolních obcích či vypomáháním v obchodě. Kvůli nevalné perspektivě do budoucna nevydržel v koloniále po vyučení dlouho a koncem roku 1927 dal ze zaměstnání výpověď. Na  jaře 1928 nastoupil do nového zaměstnání jako obchodní příručí až v dalekém Mělníku. Zde také při jedné návštěvě biografu zhlédl americký film "Křídla" (Wings), který pojednával o osudech letců z první světové války. Tento film ho natolik zaujal, že zakrátko změnil celý jeho dosavadní život. Shodou okolností ministerstvo národní obrany v té době vydalo oznámení, že v rámci rozšiřování mladého čs. letectva budou přijímáni noví žáci do pilotní školy leteckého dorostu. Bohumír Fürst neváhal. Podal si přihlášku, úspěšně složil přijímací zkoušku a byl přijat jako jeden z 51 adeptů z  celkem více než 500 přihlášených do školy leteckého dorostu v Prostějově, kam nastoupil právě v den svých narozenin, 1.10.1928.

Začátky zde se lišily od jeho představ, prvních sedm měsíců ve škole bylo věnováno převážně základnímu vojenskému výcviku a letecké teorii. K praktickému létání se tak dostal až od 1. května 1929. Výuka probíhala převážně na oblíbených školních dvouplošnících Letov Š10, přezdívaných "Sardinka". Jednalo se o konstrukci vycházející z rakouského kurýrního a výcvikového stroje z první světové války Hansa-Brandenburg (tzv. Malý Brandenburg). Po absolvování 50 cvičných letů s instruktorem a přezkoušení samotným velitelem školy se Bohumír Fürst vznesl poprvé do vzduchu k samostatnému letu.

Ve druhém ročníku začal Bohumír Fürst s pokračovacím výcvikem na těžších strojích, při kterém se již učil i manévrování a malé akrobacii. V květnu 1930 bylo rozhodnuto o letecké specializaci Bohumíra Fürsta, neboť byl vybrán do letecké školy pro budoucí stíhače v Chebu. Na podzim pak absolvoval závěrečné zkoušky, ve kterých se umístil na skvělém 9. místě z 52 absolventů. Následně byl povýšen na svobodníka a byl přidělen ke svému prvnímu útvaru, leteckému pluku 3, situovanému na Slovensku ve Vajnorech u Bratislavy. Zde létal převážně na tehdy skvělých stíhačkách Avia BH-21 a Avia Ba-33 a zdokonaloval se v pilotním umění. V průběhu necelých dvou let byl jmenován pilotem - polním letcem a povýšen do až do hodnosti četaře. 

Když se však v roce 1932 objevila možnost vrátit se do pilotní školy do Prostějova na post instruktora, objevila se u Bohumíra Fürsta stará touha učit. Neváhal a 1.10.1932 (opět na den svých narozenin) nastoupil do tohoto učiliště jako učitel létání. Nejprve létal u školní letky jako pilot v kurzech pozorovatelů a protože již splnil svůj dvouletý závazek u armády po absolvování leteckého učiliště, stal se četařem délesloužícím. V rámci výuky vždy dostával přiděleno 6-7 mladých adeptů-pilotů, které měl na starosti po celou dobu jejich dvouletého základního i pokračovacího výcviku. Létal tehdy nejvíce na školních dvouplošnících Praga E-39 a Praga E-41.

Ve druhé polovině 30. let si již čs. vládní představitelé uvědomovali rostoucí hrozbu ze strany nacistického Německa, proto vyhlásili akci "1000 nových pilotů republice". Do leteckého učiliště tak nastal příliv nových žáků, což se však někdy projevovalo i v poklesu jejich kvality. S těmito žáky Bohumír Fürst zažil jako učitel mnoho příhod, z nichž zřejmě nejpovedenější je ta, kdy díky žákově chybě v pilotáži vypadl nepřipoutaný Bohumír Fürst ze svého zadního sedadla v otevřené kabině z letadla. Jen díky skutečnosti, že měl na sobě padák, šťastně dopadl bez úhony na zem. Žák následně přistál s letadlem na letišti, aniž si všiml, že ve vzduchu "ztratil" svého instruktora. V letecké škole působil Bohumír Fürst - mezitím povýšený na rotmistra z povolání - až do začátku 2. světové války.